Fysiske butikker kontra netbutikker

Ofte kan man høre/læse om at fysiske butikkerne lukker pga. øget konkurrence fra netbutikker.

Det er vel ikke underligt, når man kigger på det objektivt. Min erfaring fortæller mig folk i de lokale/fysiske butikker kan/vil ikke sælge. De vil egentlig ikke yde særlig meget service til kunden, for at kunden ønsker at vende tilbage.

Lad os tage lidt eksemplar;

Vi stå og skal købe nyt køkken til vores nye hus, og har derfor været lidt på inspirations tur i de forskellige køkkenbutikker, og talt med dem omkring vores tanker.

Den ene, kan ikke i dag, men kan i morgen. Som er vel fint nok. Så vi aftaler at vi kommer i morgen. Men til vores møde, kan de udrette alt. Men når man så har et par ønsker, så kan det alligevel ikke lad sig gøre. Vi ville gerne have højere køkkenbord. Nej, det er ikke muligt i det serie, men i det andre kan det godt lade sig gøre, men så er det farverne vi ikke kan vælge.

Okay så, vi må videre… i det næste køkken firma, er vi taget godt imod, med det samme, og der er tegnet i skitse og noteret materiale valg. Der skal tegnes og udarbejdes et tilbud, men det kræver et par dage. Som er jo fint, vi havde ikke travlt. Men der er så gået 4-5 dage, og vi har ikke hørt fra dem. Så jeg kontakter dem, og der var ikke tid til det, men om et par dage igen… fint… igen går der 3-4 dage, og stadig ingen tilbud. Så igen kontakt til dem… jamen, det bliver i morgen… og rigtigt nok, få vi tilbud dagen efter. Men ingen tegninger. Jeg må bede om tegning, men få dem ikke.

Videre til det næste, hvor vi oplever lignende service… alt kan lade sig gøre, men nå man så kommer til en konkret løsning, så kan det ikke lade sig gøre med de valg vi traffer.

Det er først når jeg ved ren tilfælde kører forbi en køkkenfirma i en anden by, at jeg bliver positivt overrasket over service niveauet. Tager min kone dertil, ved første mulighed, og efter et par besøg, så har vi bestilt vores køkken, hvor alt kan lade sig gøre.

Men det er utroligt, at man egentlig ikke ønsker besvær med at udføre sit job, men vil kun køre på autopilot. Så kunne man ligeså godt bare sælge skabe online, hvor kunden kan vælge ud fra nogle parametre. Hvad skal man med ansatte i butikken?

Andet eksempel kunne være, sko/tøj butikker. Jeg er ret høj og kraftig, så jeg kan ikke købe tøj i alle butikker. Og det samme gælder sko. Typisk oplevelse når man kommer ind, er at man kan kun købe det de har i butikken. Som 99,9% ikke er i nærheden af hvad jeg kan passe i. Men, det ønsker ikke en gang at bestille varen hjem.

Jeg kan godt forstå at de nok har store udgifter med at folk måske bestiller noget, og så kommer aldrig forbi. Det er sikkert en realitet, men det er vel også en udgift der er forbundet med driften af sådan en butik.

Så hvad har man af mulighed? Købe online, og så har man 14 dages returret. Man er faktisk bedre dækket ved køb online, end i fysiske butikker. Og når man så ikke få noget service, så kan man ligeså godt tage chancen online.

Så næste gang man klager over øv øv, vi ingen kunder har alle bestiller online… så skal man også lige huske at kigge indad og se hvad man kunne selv gøre for at beholde de kunder der kommer ind i Jeres butikker.