PostNord og forsvundne breve (med tvist)

For nogle måneder siden, sendte min mor et brev til udlandet. Brevet var et fuldmagt bestående af et styk papir. Den skulle til Bosnien-Hercegovina. men den nåede aldrig destinationen. Hun ventede i over en måned for at det skulle nå frem, uden held.

Derfor beder hun mig sende det som rekommanderet brev. Så vi indhenter nyt fuldmagt, og sender den afsted som rekommanderet brev. Jeg forsøger at følge brevet over track-and-trace funktionen, men det stå hele tiden som “afventer modtagelse”. Som om jeg aldrig har indleveret brevet.

Det skal siges, at jeg har købt portoen online og udfyldt alle nødvendige papir. Derfor var brevets status “afventer modtagelse til post kontor” eller noget i den stil. Men efter flere uger, kontakter jeg kundeservice for at høre om de kan se hvad der er sket med mit brev.

Det kunne de ikke. Og da jeg har indleveret brevet på et lokal postkontor (tankstation) er det åbenbart ikke blevet håndteret korrekt. Aldrig scannet ind, som modtaget. Og det skal nok passe, for jeg blev henvist til et bur, hvor jeg skulle lægge kuverten i og så var det det.

Da jeg stort set aldrig sender breve, troede jeg det var sådan det skal foregå. Senere, efter samtale med kundeservice, lærte jeg at de burde have scannet brevet.

Ok, så de har ikke scannet brevet. Fejl er sket, og hvad så? Hvis brevet er alligevel kommet videre derfra, så burde den vel været scannet et andet sted, spørger jeg kundeservicen. Få et bekræftende svar på det. Så der er sket 2 fejl? Hvis brevet er aldrig scannet, så har den vel aldrig forladt PostNords håndterings center? Igen er svaret bekræftende.

Så, jeg ved at jeg har indleveret brevet. De kan jeg ikke bevise som sådan. Men lad os antage at jeg taler sandt. (har ingen grund til at snyde mig selv)

Brevet er ikke scannet, og dermed burde den ligge et eller andet sted i PostNord, markeret som “ugyldig” og afventer personlig betjening. Det er ihvertfald sådan jeg vil have bygget et robot maskine, der scanner og håndtere en hel masse post. (Jeps, jeg kender lidt til deres robot og hvordan Japanerne har bygget den)

De eftersøger brevet men kan ikke finde det nogen steder. De er enig med mig at det er underligt at så mange fejl er sket, og at man stadig ikke kan finde brevet. For en ting er det ikke er scannet. Men hvorfor er det så ikke blevet opfanget som et brev der ikke kan identificeres. For hvordan ved maskinen at den er betalt, uden at kunne knytte den til et ID som jeg har påført. Og hvis den er aflæst, hvorfor fremgå det så ikke af track-and-trace? Eller hvorfor kan kundeservice ikke se det.

Efter de har opgivet at finde brevet spørger jeg så hvad skal der ske nu? for jeg har jo betalt for en service, jeg aldrig har fået. Efter 2 måneder er dette brev heller ikke kommet til destinationen. Så der er ligesom 2 breve der er gået tabt. Jeg kræver ikke dækning af fuldmagten, selvom jeg brude gør. Jeg vil blot have penge retur for rekommanderet brev tjeneste som jeg aldrig er ankommet.

Min mor har været i København 2 gange for at indhente fuldmagten betalt transport og selve fuldmagt 2 gange. Ovenikøbet også betalt forsendelse 2 gange, den ene gang som almindelig brev, men den anden gang som rekommanderet, og ingen af dem er kommet til destinationen.

Efter noget tid, få jeg grønt løs at jeg kan få mine 236KR tilbage for rekommanderet brev. Men personen der håndterede sagen, var bestemt ikke venlig og jeg følte mig lidt som om jeg krævede mere end jeg burde forvente.

Det er så overstået kapitel, jeg sendte fuldmagten for tredje gang med en bekendt der skulle rejse dernede.

Men, en detalje som skete i januar i år kaster lidt andet lys over situationen… Min kone har købt noget tøj online som skulle retur og det skulle sendes med GLS. Hun indlevere pakken samme sted, på den tank station, som er vores lokale postkontor. Denne pakke nå heller ikke længere ud til webshoppen. Vi efterlyser pakken ved GLS, og de kan se pakken er kommet scannet hos den lokale GLS pakkeshop (tank station) og der er også et billede af pakken som kundeservice kan se. Men pakken er bare forsvundet derfra.

De bruger 2 uger og søger efter pakken, uden held. Så GLS refundere værdien af pakken …

Men det er lidt sjovt, at to forskellige firmaer har samme udfordring. Og fællesnævner er lokal postkontor. Måske er der noget galt i måden den lokale postkontor håndtere post?

Vi skal ihvertfald ikke sende pakker gennem denne lokale postkontor længere…